Rubiks cube för att representera strategi och positionering
Varför ska företag bygga ett varumärke?
March 12, 2021

Att starta företag har aldrig varit enklare och billigare som det är idag. Minskade marknadsföringskostnader, förenklade regler för företagare och sociala medier som man kan använda sig av i stort sett gratis gör att fler och fler hoppar på företagståget och startar eget. Att fler vill ta en plats på marknaden gör att konkurrensen blir allt hårdare och konsumenter alltmer försiktiga när de väljer bland så många aktörer. Det här får mig att tänka att, jo, det är enklare att starta eget idag men det är mycket svårare att överleva. Både nya och etablerade företag behöver ett verktyg för att tränga sig genom bruset om målet är att överleva och verktyget är varumärket. I den här artikeln vill jag skriva varför det är mycket viktigare nu att bygga ett varumärke om man vi lyckas som företagare.

 

Varumärket ger konkurrenskraft

Konkurrensen i varje marknad blir allt hårdare ju fler företag som kommer in för att slåss om en plats. Företag behöver då särskilja sig från alla andra för att fånga målgruppens uppmärksamhet och det räcker inte med att ha en marknadsföring som är lite annorlunda än andras marknadsföring eller att erbjuda några extra funktioner eller tjänster än konkurrensen. Varumärket ska vara annorlunda alltigenom. När kunder i B2C eller i B2B möter ett varumärke som vågar sticka ut i sin produkt, i sin kommunikation, i den upplevelse som erbjuds, i sitt dagliga beteende, då börjar man få riktig uppmärksamhet och det översätts till konkurrenskraft. Anledningen till det är att människor är mer benägna att köpa från företag med tydliga och starka varumärken eftersom de ger oss trygghet. Med andra ord, företag som inte bryr sig om att bygga ett varumärke kommer att kämpa ännu hårdare för att sticka ut.

Läs också 5 fördelar med att bygga ett starkt varumärke

 

Varumärket ger långsiktighet

Det råder ett kortsiktighetssyndrom bland de flesta företagare och företag. Marknadsföringsmål och därav försäljningsmål sätts vecka för vecka, månad för månad och väldigt få företag vågar sätta upp mål för ett helt år. Det är ytterst få företag som tänker långsiktigt två till fem år framåt och de som gör det är i stort sett stora företag.

När man bygger ett varumärke tänker man i ett större perspektiv. Varumärkesbyggandet handlar då inte om vad företaget ska åstadkomma på ett år utan på vad som ska hända de kommande fem till tio åren. Det här gör att allt arbete blir konsekvent. Det är varumärket som styr vilka produkter och tjänster som erbjuds, hur företaget kommunicerar, hur marknadsföringen utformas, med andra ord, det är varumärket som visar vägen framåt. Fördelen med långsiktighet är att man är bättre förberedd för eventuella förändringar i marknaden, hårdare konkurrens, och mindre benägen att följa kortvariga trender.

Läs också Vad är varumärkesstrategi?

 

Varumärket är inte beroende av tjänster och produkter

Människors beteende och behov förändras övertid. Ett konkret exempel på detta är att vi inte använde appar för 15 år sedan och idag kan vi inte leva utan dem. Tjänster och produkter kommer och går eftersom de täcker våra behov och våra behov förändras. De flesta företag är beroende av sin tjänst eller sin produkt för att överleva. Det låter ganska självklart eller hur? Men vad händer om kunderna inte längre behöver tjänsten eller produkten? Då ska nya tjänster och produkter utvecklas ifall man vill hålla företaget vid liv men det är inte så enkelt som det låter.

När man bygger ett varumärke bygger man något större än en produkt eller en tjänst, man vill uppnå ett större syfte, man arbetar mot en vision som är större än företaget själv. Amazon började som en online bokhandel men idag tar företaget sig in i ett stort antal marknader på nätet. Apple började med datorer men idag kan vi prata i telefon och till och med titta på TV med deras produkter och snart kommer vi att kunna använda deras glasögon. Vad har glasögon att göra med datorer? Ingenting. Svaret är att Apple byggde ett varumärke oberoende av vad de skulle sälja.

Ett starkt och strategiskt byggt varumärke kan röra sig i olika marknader med olika produkter och tjänster och utvecklas i takt med hur sin målgrupp utvecklas. Det här är en garant för överlevnad.

 

Varumärket ger bättre affärer

Alla vi som driver företag vill ha bättre affärer eller hur? Med bättre affärer menar jag fler och bättre kunder, nya och bättre tjänster eller produkter som kan erbjudas, nya och bättre affärsmöjligheter med affärspartners, högre försäljningssiffror, expandera, och så vidare. Men allt det här kommer inte av sig själv. Det är varumärkes förtjänst. Ett starkt varumärke bygger förtroende hos målgruppen och omvärlden och med tiden kommer fler och fler att blir intresserade av varumärket om man har gjort sin läxa korrekt och det ska generera bättre affärer. Stora företag är stora inte bara för att de har en bra affärsidé, de är stora för att de har förstått att det är varumärket som gör att de tjänar pengar.

 

Sammanfattning

Det är lätt att starta eget företag idag och därför kommer fler och fler att kämpa för kundernas uppmärksamhet. I ett sådant läge är varumärket nyckeln till framgång för alla företag, både nya och etablerade, stora som små. Ett starkt varumärke ska ge företag konkurrenskraft, långsiktighet, flexibilitet i sitt erbjudande, och bättre affärsmöjligheter vilket är nödvändiga ingredienser för alla företag som vill överleva och växa.

Julian Quinones

Varumärkesstrateg